Γενικές συμβουλές για ασφαλή εγκυμοσύνη

Συνοψίσαμε τις κάτωθι συμβουλές για μια ασφαλή εγκυμοσύνη!

  • Να ακολουθείτε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο (δείτε εδώ).
  • Πλένετε τακτικά τα χέρια σας και πάντα πριν το φαγητό. Η σωστή υγιεινή προφυλάσσει από λοιμώξεις που καραδοκούν (τοξοπλάσμωση, λιστερίωση, σαλμονέλλα).
  • Αλκοόλ και εγκυμοσύνη: Δεν υπάρχει ασφαλής ποσότητα αλκοόλ στην εγκυμοσύνη. Να αποφεύγετε το αλκοόλ, ιδιαίτερα στο πρώτο τρίμηνο της κύησης κατά το οποίο συντελείται η οργανογένεση καθώς είναι δυνατόν να προξενήσει βλάβες στο έμβρυο. Το αλκοόλ στη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να ενοχοποιηθεί για τη γέννηση λιποβαρούς παιδιού ή για την αύξηση του κινδύνου αποβολής.
  • Κάπνισμα και εγκυμοσύνη: Να αποφεύγετε το κάπνισμα. Οι κυοφορούσες που καπνίζουν έχουν τριπλάσιες πιθανότητες σε σύγκριση με τις μη καπνίστριες να γεννήσουν πρόωρα καθώς και να γεννήσουν βρέφος με υπολειπόμενη ενδομήτρια ανάπτυξη. Παράλληλα, επηρεάζεται η αιμάτωση και η ανάπτυξη του εγκεφάλου, γεγονός που πιθανώς να μειώνει το νοητικό επίπεδο των παιδιών αυτών. Οι πιθανότητες, επίσης, να αποβάλουν οι καπνίστριες είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με τις μη καπνίστριες.
  • Εγκυμοσύνη και καφές: Ελαττώστε την κατανάλωση ροφημάτων που περιέχουν πολύ καφεΐνη όπως καφές και μαύρο τσάι, καθώς επίσης τα αναψυκτικά τύπου κόλα, κάποια «ενεργειακά ποτά» και το πράσινο τσάι. Σύμφωνα με το ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists) δεν πρέπει να καταναλώνετε περισσότερα από 200 mg καφεΐνης την ημέρα (ή και λίγο περισσότερο), ποσότητα που περιέχεται σε δύο μεγάλα φλιτζάνια καφέ.
  • Φάρμακα και εγκυμοσύνη: Μην παίρνετε φάρμακα χωρίς τη συνταγή του γιατρού σας. Ρωτήστε τον αν χρειάζεται να λάβετε κάποιο.
  • Δόντια και εγκυμοσύνη: Ενημερώστε τον οδοντίατρό σας ότι είστε έγκυος, έτσι ώστε να μην κάνετε άσκοπα ακτινογραφίες. Παράλληλα η επίσκεψη στον οδοντίατρο στην διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν αντενδείκνυται, αντίθετα επιβάλλεται αρκεί να τηρούνται αυστηρά οι κανόνες αντισηψίας.
  • Αποφεύγετε τους κλειστούς χώρους, όπου βρίσκεται πολύς κόσμος (κίνδυνος λοίμωξης και κυρίως από μικρά παιδιά τα οποία δεν έχουν ακόμη εμφανίσει συμπτώματα πχ. ανεμοβλογιά, ερυθρά, ιλαρά, λοιμώδη μονοπυρήνωση).
  • Μη φοράτε παπούτσια με ψηλό τακούνι. Φροντίστε τα παπούτσια σας να έχουν αντιολισθητικές σόλες για να αποφύγετε πιθανές πτώσεις.
  • Τοποθετήστε στην μπανιέρα σας αντιολισθητικό χαλάκι.
  • Εγκυμοσύνη και άσκηση: Σε μία φυσιολογική κύηση η άσκηση δεν απαγορεύεται αλλά σχεδόν επιβάλλεται, αν δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα υγείας, και πάντα σε συνεργασία με το γιατρό σας. Η γυμναστική ενδυναμώνει το μυϊκό σύστημα, που υποβοηθά τον τοκετό, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και ενισχύει ψυχολογικά την έγκυο. Τέλος, βοηθά στην ταχύτερη επαναφορά της φυσικής κατάστασης και του σωματικού βάρους μετά τον τοκετό (δείτε εδώ).
  • Σεξ και εγκυμοσύνη: Σε μία φυσιολογική κύηση οι σεξουαλικές επαφές δεν απαγορεύονται. Αντίθετα επιβάλλονται στο τέλος της κύησης για να προκαλέσουν τον τοκετό με όσο το δυνατόν φυσικό τρόπο. Προσοχή όμως καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που η σεξουαλική αποχή στο πρώτο τρίμηνο ή και σε όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης επιβάλλεται, μιας και ο κίνδυνος αποβολής είναι μεγάλος.
  • Οδήγηση και εγκυμοσύνη: Πάνε μαζί παρόλο που επικρατεί μύθος υπερ του αντίθετου. Η οδήγηση σαφώς και επιτρέπεται, απλά επιβάλλεται περισσότερη προσοχή. Η εφαρμογή ζώνης ασφαλείας γνωρίζουμε ότι είναι απαραίτητη σε όλους, ακόμη περισσότερο σε μια έγκυο, είτε είναι οδηγός είτε συνοδηγός. Απλά, όταν η εγκυμοσύνη είναι προχωρημένη, πρέπει το οριζόντιο τμήμα της ζώνης να εφαρμόζει κάτω από την κοιλιά, και το διαγώνιο από πάνω της, ώστε η μήτρα να μην πιέζεται άμεσα.
  • Κολύμβηση και εγκυμοσύνη: η κολύμβηση συστήνεται στις εγκύους (στις οποίες δεν αντενδείκνυται η άσκηση) ως η πλέον ενδεδειγμένη γυμναστική αρκεί τα νερά στην παραλία που θα επιλέξετε να είναι καθαρά ενώ καλό θα είναι να αποφύγετε τις πισίνες. Η άνωση του νερού προστατεύει τις αρθρώσεις και τους μυς ενώ σας κάνει να νιώθετε το σώμα σας ελαφρύτερο. Το μπάνιο χαλαρώνει και ηρεμεί, ενώ το περπάτημα πάνω στην άμμο είναι ό,τι πρέπει για να γυμνάσετε και να χαλαρώσετε τα κουρασμένα σας πόδια. Αποφύγετε τις μεσημεριανές ώρες για να πάτε στη θάλασσα και προτιμήστε να κολυμπήσετε νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα, όταν η ηλιοφάνεια δεν είναι μεγάλη. Φοράτε πάντα αντιηλιακό και αποφεύγετε να κάθεστε για πολλή ώρα έξω από το νερό όταν κάνει ζέστη.
  • Προσωπική φροντίδα: Η βαφή μαλλιών και νυχιών επιτρέπεται στην εγκυμοσύνη καθώς δεν υπάρχει καμιά επιστημονική απόδειξη ότι βλάπτει το μωρό. Ιδιαίτερα οι φυτικές βαφές. Καλό θα είναι να μην προτιμώνται οι βαφές κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου ωστόσο θα πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε το γυναικολόγο σας. Επίσης μπορείτε άφοβα να κάνετε αποτρίχωση στο μπικίνι και η μέθοδος που θα επιλέξετε είναι καθαρά δικό σας θέμα.
  • Εγκυμοσύνη και ταξίδια: Γενικά τα ταξίδια δεν απαγορεύονται αν και είναι σκόπιμο να αποφεύγονται τα μεγάλα ταξίδια. Για ταξίδια διάρκειας μεγαλύτερης των τεσσάρων ωρών συστήνεται η άφθονη λήψη υγρών και η συχνή κινητοποίηση (περπάτημα ανά 30 λεπτά) προς αποφυγή εν τω βάθει φλεβικής θρόμβωσης. Όσον αφορά τα αεροπορικά ταξίδια επιτρέπονται κυρίως σε ηλικία κύησης από τη 15η έως την 27η εβδομάδα, όταν οι πιθανότητες αποβολής είναι μικρές. Ανεξάρτητα, όμως, από την εβδομάδα που διανύετε, είναι σημαντικό να ενημερώσετε το γιατρό σας ότι πρόκειται να ταξιδέψετε και να ακολουθήσετε τις συμβουλές του. Εξάλλου, πολλές αεροπορικές εταιρείες επιτρέπουν πτήσεις μέχρι την 37η εβδομάδα της κύησης στις μονήρεις κυήσεις για την αποφυγή ενός τοκετού στον αέρα.
  • Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, θα ακούσετε δεκάδες συμβουλές, μια που όλοι ξαφνικά γύρω σας έχουν γίνει ειδήμονες. Μην ξεχνάτε ότι είστε έγκυος ΟΧΙ άρρωστη. Μην ακούτε λοιπόν «ιστορίες τρόμου» από συγγενείς και φίλους, γιατί είναι σίγουρα υπερβολικές.