γράφει η Παρασκευή Μπενέτου

Γενικές συμβουλές για ασφαλή εγκυμοσύνη

  • Να ακολουθείτε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο (δείτε εδώ).

  • Πλένετε πάντα τα χέρια σας πριν το φαγητό και ειδικά αν έχετε χαϊδέψει κάποιο ζωάκι (ιδιαίτερη προσοχή στις γάτες για να αποφύγετε τον κίνδυνο τοξοπλάσμωσης. Για τον ίδιο λόγο, φοράτε γάντια, όταν κάνετε κηπουρική ή πλένετε λαχανικά).

  • Αλκοόλ και εγκυμοσύνη: Να αποφεύγετε το αλκοόλ. Αν και η επίδραση του αλκοόλ στο έμβρυο αποτελεί ένα σχετικά καινούργιο πεδίο έρευνας, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ακόμα και η μικρή ποσότητα οινοπνεύματος σε καθημερινή βάση -ιδιαίτερα στο πρώτο τρίμηνο της κύησης κατά το οποίο συντελείται η οργανογένεση- είναι δυνατόν να του προξενήσει βλάβες. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, ακόμα και λίγο αλκοόλ στη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να ενοχοποιηθεί για τη γέννηση λιποβαρούς παιδιού ή για την αύξηση του κινδύνου αποβολής.

  • Κάπνισμα και εγκυμοσύνη: Να αποφεύγετε το κάπνισμα. Σήμερα, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οι έγκυοι που καπνίζουν έχουν τριπλάσιες πιθανότητες σε σύγκριση με τις μη καπνίστριες να γεννήσουν πρόωρα καθώς και να γεννήσουν βρέφος με καθυστερημένη ενδομήτρια ανάπτυξη. Τα νεογέννητα των καπνιστριών έχουν βάρος στη γέννηση κατά 100 - 300 γραμμάρια μικρότερο από τα νεογέννητα των μη καπνιστριών. Παράλληλα, επηρεάζεται η αιμάτωση και η ανάπτυξη του εγκεφάλου, γεγονός που πιθανώς να μειώνει το νοητικό επίπεδο των παιδιών αυτών. Οι πιθανότητες, επίσης, να αποβάλουν οι καπνίστριες είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με τις μη καπνίστριες.

  • Εγκυμοσύνη και καφές: Ελαττώστε την κατανάλωση ροφημάτων που περιέχουν πολύ καφεΐνη όπως καφές και μαύρο τσάι, καθώς επίσης τα αναψυκτικά τύπου κόλα, κάποια «ενεργειακά ποτά» και το πράσινο τσάι. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ενημέρωσης για τα Τρόφιμα (EUFIC, www.eufic.org), δεν πρέπει να καταναλώνετε περισσότερα από 300 mg καφεΐνης την ημέρα, ποσότητα που περιέχεται σε δύο-τρία φλιτζάνια καφέ.

  • Φάρμακα και εγκυμοσύνη: Μην παίρνετε φάρμακα χωρίς τη συνταγή του γιατρού σας. Ρωτήστε τον αν χρειάζεται να λάβετε κάποιο.

  • Οδοντική υγεία και εγκυμοσύνη: Ενημερώστε τον οδοντίατρό σας ότι είστε έγκυος, έτσι ώστε να μην κάνετε άσκοπα ακτινογραφίες. Παράλληλα η επίσκεψη στον οδοντίατρο στην διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν αντενδείκνυται, αντίθετα επιβάλλεται αρκεί να τηρούνται αυστηρά οι κανόνες αντισηψίας.

  • Αποφεύγετε τους κλειστούς χώρους, όπου βρίσκεται πολύς κόσμος (κίνδυνος λοίμωξης και κυρίως από μικρά παιδιά τα οποία δεν έχουν ακόμη εμφανίσει συμπτώματα πχ. ανεμοβλογιά, ερυθρά, ιλαρά, λοιμώδη μονοπυρήνωση).

  • Μη φοράτε παπούτσια με ψηλό τακούνι. Φροντίστε τα παπούτσια σας να έχουν σόλες για να αποφύγετε πιθανές πτώσεις.

  • Τοποθετήστε στην μπανιέρα σας αντιολισθητικό χαλάκι.

  • Εγκυμοσύνη και άσκηση: Σε μία φυσιολογική κύηση η άσκηση δεν απαγορεύεται αλλά σχεδόν επιβάλλεται, αν δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα υγείας, και πάντα σε συνεργασία με το γιατρό σας. Η γυμναστική ενδυναμώνει το μυϊκό σύστημα, που υποβοηθά τον τοκετό, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και ενισχύει ψυχολογικά την έγκυο. Τέλος, βοηθά στην ταχύτερη επαναφορά της φυσικής κατάστασης και του σωματικού βάρους μετά τον τοκετό (δείτε εδώ).

  • Σεξ και εγκυμοσύνη: Σε μία φυσιολογική κύηση οι σεξουαλικές επαφές δεν απαγορεύονται. Αντίθετα επιβάλλονται στο τέλος της κύησης για να προκαλέσουν τον τοκετό με όσο το δυνατόν φυσικό τρόπο. Προσοχή όμως καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που η σεξουαλική αποχή στο πρώτο τρίμηνο ή και σε όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης επιβάλλεται, μιας και ο κίνδυνος αποβολής είναι μεγάλος. Συζητήστε το με το γιατρό ή τη μαία σας.

  • Οδήγηση και εγκυμοσύνη πάνε μαζί παρόλο που επικρατεί μύθος υπερ του αντίθετου. Η οδήγηση σαφώς και επιτρέπεται, απλά επιβάλλεται περισσότερη προσοχή. Η εφαρμογή ζώνης ασφαλείας γνωρίζουμε ότι είναι απαραίτητη σε όλους, ακόμη περισσότερο σε μια έγκυο, είτε είναι οδηγός είτε συνοδηγός. Απλά, όταν η εγκυμοσύνη είναι προχωρημένη, πρέπει το οριζόντιο τμήμα της ζώνης να εφαρμόζει κάτω από την κοιλιά, και το διαγώνιο από πάνω της, ώστε η μήτρα να μην πιέζεται άμεσα.

  • Κολύμβηση και εγκυμοσύνη: η κολύμβηση συστήνεται στις εγκύους (στις οποίες δεν αντενδείκνυται η άσκηση) ως η πλέον ενδεδειγμένη γυμναστική αρκεί τα νερά στην παραλία που θα επιλέξετε να είναι πεντακάθαρα ενώ καλό θα είναι να αποφύγετε τις πισίνες. Η άνωση του νερού προστατεύει τις αρθρώσεις και τους μυς ενώ σας κάνει να νιώθετε το σώμα σας ελαφρύτερο. Το μπάνιο χαλαρώνει και ηρεμεί, ενώ το περπάτημα πάνω στην άμμο είναι ό,τι πρέπει για να γυμνάσετε και να χαλαρώσετε τα κουρασμένα σας πόδια. Αποφύγετε τις μεσημεριανές ώρες για να πάτε στη θάλασσα και προτιμήστε να κολυμπήσετε νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα, όταν η ηλιοφάνεια δεν είναι μεγάλη. Φοράτε πάντα αντιηλιακό και αποφεύγετε να κάθεστε για πολλή ώρα έξω από το νερό όταν κάνει ζέστη.

  • Προσωπική φροντίδα: Η βαφή μαλλιών και νυχιών επιτρέπεται στην εγκυμοσύνη, καθώς δεν υπάρχει καμιά επιστημονική απόδειξη ότι βλάπτει το μωρό. Ιδιαίτερα οι φυτικές βαφές. Καλό θα είναι να μην προτιμώνται οι βαφές κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου ωστόσο θα πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε το γυναικολόγο σας. Επίσης μπορείτε άφοβα να κάνετε αποτρίχωση στο μπικίνι και η μέθοδος που θα επιλέξετε είναι καθαρά δικό σας θέμα.

  • Εγκυμοσύνη και ταξίδια: Γενικά τα ταξίδια δεν απαγορεύονται εκτός και αν ο γιατρός κρίνει πως πρέπει να αποφεύγονται. Παρότι τα ταξίδια δεν είναι απαγορευτικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης θα είναι σκόπιμο να αποφεύγονται τα μεγάλα ταξίδια. Όσον αφορά τα αεροπορικά ταξίδια επιτρέπονται ιδιαίτερα σε ηλικία κύησης από τη 14η έως την 28η εβδομάδα, όταν οι πιθανότητες αποβολής είναι μικρές και τα επίπεδα ενεργητικότητας της εγκύου πιο υψηλά. Ανεξάρτητα, όμως, από την εβδομάδα που διανύετε, είναι σημαντικό να ενημερώσετε το γιατρό σας ότι πρόκειται να ταξιδέψετε και να ακολουθήσετε τις συμβουλές του. Ωστόσο, όλες οι αεροπορικές εταιρείες επιβάλλουν κάποιους περιορισμούς προς το τέλος της εγκυμοσύνης, προκειμένου να μειώσουν τις πιθανότητες να βρεθεί το πλήρωμα μπροστά στην ανάγκη να αντιμετωπίσει έναν τοκετό στον αέρα!

  • Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, θα ακούσετε δεκάδες συμβουλές, μια που όλοι ξαφνικά γύρω σας έχουν γίνει ειδήμονες. Μην ξεχνάτε ότι είστε έγκυος ΟΧΙ άρρωστη. Μην ακούτε λοιπόν «ιστορίες τρόμου» από συγγενείς και φίλους, γιατί είναι σίγουρα υπερβολικές.

  • Υπολόγισε την ημερομηνία τοκετού

    Δώστε την ημερομηνία της πρώτης ημέρας της τελευταίας σας περιόδου

    Υπολόγισε τις γόνιμες μέρες

    Δώστε την ημερομηνία της πρώτης ημέρας της τελευταίας σας περιόδου

    Βρείτε μας στον χάρτη